Opinie o Nas
Garcinia Cambogia - Właściwości, Dawkowanie, Skutki Uboczne

Garcinia Cambogia - Właściwości, Dawkowanie, Skutki Uboczne

Garcinia Cambogia to popularny suplement odchudzający. Pochodzi z owocu o tej samej nazwie, zwanego także Garcinia gummi-gutta lub tamaryndowcem malabarskim. Skórka owocu zawiera duże ilości kwasu hydroksycytrynowego (HCA), będącego składnikiem aktywnym, który odpowiedzialny jest za większość korzyści odchudzających (1). W tym artykule dowiesz się czym jest Garcinia Cambogia, jaki ma wpływ na utratę wagi i redukcję tkanki tłuszczowej, a także jak powinniśmy ją dawkować oraz czy posiada jakiekolwiek skutki uboczne. Przedstawimy również inne korzyści zdrowotne wynikające z suplementacji tamaryndowcem.

Co to jest Garcinia Cambogia?

Garcinia cambogia to mały owoc w kształcie dyni, koloru żółtego lub zielonkawego. Owoce są tak kwaśne, że na ogół nie są spożywane w formie surowej, ale częściej wykorzystywane do gotowania (2).

Suplementy Garcinia Cambogia są wytwarzane z ekstraktów ze skórki owoców, jest to spowodowane tym, że skórka owocu zawiera duże ilości kwasu hydroksycytrynowego (HCA), substancji czynnej, która wykazuje pewne właściwości odchudzające (3,4,5).

Suplementy zazwyczaj zawierają od 20 do 60% HCA. Niemniej jednak badania pokazują, że suplementy z 50–60% HCA mogą zapewnić najwięcej korzyści (2).

PODSUMOWANIE

Tamaryndowiec to mały kwaśny owoc, najczęściej wykorzystywany do gotowania i produkcji suplementów. Suplementy Garcinia Cambogia są wytwarzane z ekstraktów ze skórki owocu Garcinia gummi-gutta. Zawierają duże ilości HCA, co wiąże się z korzyściami odchudzania.

Garcinia Cambogia może powodować utratę wagi

Wiele badań przeprowadzonych na ludziach nakierunkowane było na sprawdzenie wpływu odchudzania garcinia cambogia. Co więcej, większość z nich wskazuje, że suplement może powodować niewielką utratę wagi (3,6).

Wykazano również, że średnio Garcinia Cambogia powoduje utratę masy ciała o około 0,88 kg więcej niż placebo w okresie 2–12 tygodni (3,7,8,9,10,11,12,13,14,15).

Jak Garcinia pomaga w odchudzaniu?

Są dwa główne sposoby, w jakich Garcinia Cambogia wspomaga odchudzanie i redukcję tkanki tłusczowej.

Może zmniejszyć apetyt.

Badania na szczurach pokazują, że osobniki otrzymujące suplementy garcinia cambogia zwykle spożywają mniej jedzenia. (16, 17). Podobnie, niektóre badania na ludziach wykazały, że garcinia cambogia hamuje apetyt i sprawia, że ​​czujesz się pełny (5,13,14,18,19).

Mechanizm ten nie jest w pełni znany, ale badania sugerują, że substancja czynna garcinia cambogia może zwiększać serotoninę w mózgu (5,20). Ponieważ serotonina jest znanym środkiem tłumiącym apetyt, wyższy poziom serotoniny we krwi może zmniejszyć apetyt (21).

Może blokować produkcję tłuszczu.

Co najważniejsze, garcinia cambogia wpływa na poziom tłuszczu we krwi i produkcję nowych kwasów tłuszczowych.

Badania na ludziach wykazały, że może obniżać wysoki poziom tłuszczu we krwi i zmniejszać stres oksydacyjny w organizmie (22,23,24,25,26). Jedno badanie sugeruje również, że może być szczególnie skuteczna w zmniejszaniu akumulacji tłuszczu z brzucha u osób z nadwagą.

W jednym badaniu osoby umiarkowanie otyłe przyjmowały 2800mg garcinia cambogia dziennie przez osiem tygodni i drastycznie poprawiły kilka czynników ryzyka choroby (14):

  • Poziom całkowitego cholesterolu: o 6,3% niższy
  • „Zły” poziom cholesterolu LDL: o 12,3% niższy
  • „Dobry” poziom cholesterolu HDL: o 10,7% wyższy
  • Trójglicerydy we krwi: o 8,6% niższe
  • Metabolity tłuszczów: 125–258% bardziej wydalane z moczem

Głównym powodem tych efektów może być to, że garcinia cambogia hamuje enzym zwany liazą cytrynianową, który odgrywa ważną rolę w produkcji tłuszczu (2,27,28,29,30).

Uważa się, że hamując liazę cytrynianową, garcinia cambogia spowalnia lub blokuje produkcję tłuszczu w organizmie. Może to zmniejszyć ilość tłuszczów we krwi i obniżyć ryzyko przyrostu masy ciała - dwa główne czynniki ryzyka choroby (31).

PODSUMOWANIE

Garcinia cambogia może hamować apetyt. Blokuje również wytwarzanie nowych tłuszczów w organizmie i wykazano, że obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi u osób z nadwagą.

Inne korzyści zdrowotne

Badania sugerują, że garcinia cambogia może mieć również pewne działanie przeciwcukrzycowe, w tym: (2,14,32).

  • Zmniejszenie poziomu insuliny,
  • Obniżenie poziomu leptyn,
  • Zmniejszenie stanu zapalnego,
  • Poprawa kontroli poziomu cukru we krwi
  • Zwiększenie wrażliwości na insulinę

Ponadto garcinia cambogia może wspomagać układ trawienny. Badania sugerują, że pomaga chronić przed wrzodami żołądka i zmniejszyć uszkodzenie wewnętrznej wyściółki przewodu pokarmowego (33,34).

Jednak efekty te należy poddać dalszym badaniom przed wyciągnięciem jednoznacznych wniosków.

PODSUMOWANIE

Garcinia cambogia może mieć pewne działanie przeciwcukrzycowe. Może również pomóc chronić przed wrzodami żołądka i uszkodzeniem przewodu pokarmowego.

Bezpieczeństwo i skutki uboczne

Większość badań stwierdza, że ​​garcinia cambogia jest bezpieczna dla zdrowych osób w zalecanych dawkach lub do 2800mg HCA dziennie. Jednak mogą pojawić się niektóre skutki uboczne np:

- Bóle głowy,

- Wysypki skórne (uczulenie).

PODSUMOWANIE

Niektóre osoby odczuwają bóle głowy i wysypki skórne podczas przyjmowania garcinia cambogia. Badania na zwierzętach sugerują, że bardzo wysokie spożycie może powodować toksyczność.

Zalecenia dotyczące dawkowania

Wiele sklepów ze zdrową żywnością i aptek oferuje kilka odmian garcinia cambogia, również znajdziesz go w internecie jako naturalny spalacz tłuszczu.

Warto wybrać jednak suplementy renomowanego producenta, który zawiera mniej więcej 50–60% HCA. Zalecane dawki mogą się różnić w zależności od marki. Zasadniczo zaleca się przyjmowanie 500mg trzy razy dziennie, 30–60 minut przed posiłkiem.

Zawsze najlepiej jest postępować zgodnie z instrukcjami dotyczącymi dawkowania na etykiecie.

Badania testowały suplementy zawierające Garcinię tylko przez okres do 12 tygodni. Dlatego dobrym pomysłem jest zrobienie kilku tygodniowej przerwy co około trzy miesiące suplementacji.

PODSUMOWANIE

Poszukaj suplementu, który zawiera 50–60% HCA i jest produkowany przez renomowanego producenta. Postępuj zgodnie z instrukcjami dawkowania na etykiecie. Stosuj przerwę od suplementu co około 3 miesiące.

Wnioski

Garcinia cambogia jest suplementem pochodzenia owocowego stosowanym w celu przyspieszenia odchudzania i redukcji tkanki tłuszczowej, a także poprawy niektórych czynników zdrowotnych. Pozytywny wpływ garcinia cambogia na tłuszcze we krwi może być również dużą korzyścią podczas stosowania suplementacji.

Literatura:

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3748738/

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25732350

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21197150

(4) https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S003194220086224X

(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12349913

(6) https://www.researchgate.net/publication/279675194_Clinical_evaluation_of_garcinia_cambogia_and_phaseolus_vulgaris_extract_for_obese_adults_in_taiwan

(7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17215177

(8) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24944404/

(9) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9820262

(10) https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031938401005947

(11) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11443511

(12) https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031938400003218

(13) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16366421

(14) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271531703002215

(15) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12037659

(16) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814609011923

(17) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271531788800241

(18) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24563084

(19) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22088584

(20) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11758650

(21) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21390463

(22) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26595408

(23) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11507730

(24) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814600002259

(25) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12953793

(26) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24133059

(27) https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S003193840600165X

(28) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16725163/

(29) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5484459

(30) https://link.springer.com/article/10.1007/BF02532964

(31) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23584084

(32) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25859449

(33) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11807973

(34) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18979524

Napisany w dniu: 2019-12-03 Suplementacja 0 137

Zostaw KomentarzLeave a Reply

Musisz być zalogowany ,aby zostawić komentarz.
Poprzedni
Następny

No products

To be determined Dostawa
0,00 zł Razem

Realizuj zamówienie