Opinie o Nas
Korzeń Maca - Właściwości, dawkowanie, skutki uboczne

Korzeń Maca - Właściwości, dawkowanie, skutki uboczne

W ostatnich latach popularność korzenia maca znacznie wzrosła i większość osób sięga po te zioło.

W rzeczywistości jest to roślina pochodząca z Peru i jest powszechnie dostępna w postaci proszku lub suplementu.

Korzeń Maca jest tradycyjnie stosowany w celu zwiększenia płodności i popędu seksualnego.

Twierdzi się również, że poprawia energię i wytrzymałość.

Co to jest Maca?

Roślina maca, znana naukowo jako Lepidium meyenii, jest czasami określana jako żeń-szeń peruwiański lub pieprzyca peruwiańskaRośnie głównie w Andach w środkowym Peru, w trudnych warunkach i na bardzo dużych wysokościach - powyżej 4000 metrów.

Maca jest warzywem krzyżowym i dlatego jest powiązana z brokułami, kalafiorem, kapustą i jarmużem. Ma długą historię kulinarnego i leczniczego zastosowania w Peru (1).

Główną jadalną częścią rośliny jest korzeń, który rośnie pod ziemią. Występuje w kilku kolorach, od białego do czarnego.

Korzeń macy jest zwykle suszony i spożywany w postaci proszku, ale jest również dostępny w kapsułkach i jako płynny ekstrakt.

Smak proszku z korzenia maca, którego niektórzy nie lubią, został opisany jako ziemisty i orzechowy. Wiele osób dodaje go do swoich koktajli, płatków owsianych i słodyczy.

Warto zauważyć, że badania nad macą są wciąż w początkowej fazie.

Wiele badań jest przeprowadzonych na zwierzętach lub sponsorowanych przez firmy produkujące czy sprzedające maca.

1. Korzeń maca jest bardzo pożywny.

Proszek z korzenia Maca jest bardzo pożywny i jest doskonałym źródłem wielu ważnych witamin i minerałów (2).

Jedna uncja (28 gramów) proszku z korzenia maca zawiera:

  •     Kalorie: 91
  •     Węglowodany: 20 gramów
  •     Białko: 4 gramy
  •     Błonnik: 2 gramy
  •     Tłuszcz: 1 gram
  •     Witamina C: 133% RWS*
  •     Miedź: 85% RWS*
  •     Żelazo: 23% RWS*
  •     Potas: 16% RWS*
  •     Witamina B6: 15% RWS*
  •     Mangan: 10% RWS*

* Referencyjna dzienna wartość spożycia.

Korzeń maca jest dobrym źródłem węglowodanów, ma niską zawartość tłuszczu i zawiera sporo błonnika. Jest również bogaty w niektóre niezbędne witaminy i minerały, takie jak witamina C, miedź i żelazo.

Ponadto zawiera różne związki roślinne, w tym glukozynolany i polifenole (1, 3, 4 ).

2. Zwiększa libido u mężczyzn i kobiet.

Ograniczone pożądanie seksualne jest częstym problemem wśród dorosłych.

W związku z tym zainteresowanie ziołami i roślinami, które naturalnie zwiększają libido, jest ogromne.

Maca jest szeroko reklamowana jako skuteczna w poprawie pożądania seksualnego, a to twierdzenie jest poparte badaniami (5).

Przegląd z 2010 r., Który obejmował cztery randomizowane badania kliniczne z udziałem łącznie 131 uczestników, znalazł dowody na to, że maca poprawia pożądanie seksualne po co najmniej sześciu tygodniach przyjmowania (6).

3. Może zwiększyć płodność u mężczyzn.

Jeśli chodzi o męską płodność, jakość i ilość nasienia jest bardzo ważna.

Istnieją dowody na to, że korzeń maca zwiększa płodność mężczyzn (7, 8).

W ostatnim przeglądzie podsumowano wyniki pięciu badań. Wykazano, że maca poprawiła jakość nasienia zarówno u niepłodnych, jak i zdrowych mężczyzn (9).

Jedno z analizowanych badań obejmowało dziewięciu zdrowych mężczyzn. Po spożyciu maca przez cztery miesiące naukowcy wykryli wzrost objętości, liczby i ruchliwości plemników (8).

4. Może pomóc złagodzić objawy menopauzy.

Menopauza jest definiowana jako czas w życiu kobiety, kiedy miesiączki trwale zatrzymują się.

Naturalny spadek estrogenu, który występuje w tym czasie, może powodować szereg nieprzyjemnych objawów.

Należą do nich uderzenia gorąca, suchość pochwy, wahania nastroju, problemy ze snem i drażliwość.

W jednym z czterech badań przeprowadzonych u kobiet po menopauzie stwierdzono, że maca pomógł złagodzić objawy menopauzy, w tym uderzenia gorąca i przerwany sen (10).

Ponadto badania sugerują, że maca może pomóc chronić zdrowie kości. Kobiety mają większe ryzyko osteoporozy po menopauzie od pozostałych osób (11, 12, 13).

5. Maca może poprawić nastrój.

Kilka badań wykazało, że maca może poprawić nastrój. Jest to związane ze zmniejszonym lękiem i objawami depresji, szczególnie u kobiet w okresie menopauzy (14, 15, 16).

Maca zawiera związki roślinne zwane flawonoidami, które, jak się sugeruje, są przynajmniej częściowo odpowiedzialne za te korzyści psychologiczne (15).

6. Może zwiększyć wydajność sportową i podnieść poziom energii.

Proszek z korzenia Maca jest popularnym suplementem wśród kulturystów i sportowców.

Uważa się, że pomaga zwiększyć masę mięśniową, zwiększyć siłę, zwiększyć energię i poprawić wydajność ćwiczeń.

Ponadto niektóre badania na zwierzętach wskazują, że poprawia wydajność wytrzymałościową (17, 18, 19).

Co więcej, jedno małe badanie z udziałem ośmiu rowerzystów wykazało, że poprawili czas potrzebny na ukończenie prawie 25-kilometrowej jazdy rowerem po 14 dniach suplementacji ekstraktem z maca (20).

Obecnie nie ma dowodów naukowych potwierdzających jakiekolwiek korzyści dla zwiększenia masy mięśniowej lub siły.

7. Po nałożeniu na skórę Maca pomaga w chronieniu przed słońcem.

Promienie ultrafioletowe (UV) ze słońca mogą poparzyć i uszkodzić nieosłoniętą, odsłoniętą skórę.

Z czasem promieniowanie UV może powodować zmarszczki i zwiększać ryzyko raka skóry (21).

Istnieją dowody na to, że zastosowanie wyciągu z maca, skoncentrowanej formy rośliny na skórze, może pomóc chronić ją przed promieniowaniem UV (1, 22).

Ochronne działanie przypisywano polifenolowym przeciwutleniaczom i glukozynolanom znajdowanym w maca (24).

Należy pamiętać, że ekstrakt z maca nie może zastąpić konwencjonalnego kremu przeciwsłonecznego. Ponadto chroni skórę tylko po nałożeniu na skórę, a nie po zjedzeniu.

8. Może poprawić pamięć.

Maca może poprawić funkcję mózgu (25).

W rzeczywistości tradycyjnie używali go mieszkańcy Peru, aby poprawić wyniki dzieci w szkole (1, 26).

W badaniach na zwierzętach maca poprawiła uczenie się i pamięć u gryzoni z zaburzeniami pamięci (27, 28, 29, 30).

Pod tym względem czarna maca wydaje się być bardziej skuteczna niż inne odmiany (29).

9. Może zmniejszyć rozmiar prostaty.

Prostata to gruczoł występujący tylko u mężczyzn.

Powiększenie gruczołu krokowego, znane również jako łagodny przerost prostaty (BPH), jest powszechne u starzejących się mężczyzn (31).

Większa prostata może powodować różne problemy z oddawaniem moczu, ponieważ otacza cewkę, przez którą mocz jest usuwany z organizmu.

Co ciekawe, kilka badań na gryzoniach sugeruje, że czerwona maca zmniejsza rozmiar prostaty (32, 33, 34, 35).

Udowodniono, że wpływ czerwonej maca na prostatę wiązał się z jej dużą ilością glukozynolanów. Substancje te są również związane ze zmniejszonym ryzykiem raka prostaty (36).

Jak dawkować i spożywać Maca?

Maca jest łatwa do włączenia w codzienna dietę.

Może być stosowana jako dodatek lub dodawana do koktajli, płatków owsianych, wypieków, batonów energetycznych i innych wypieków.

Nie ustalono optymalnej dawki do zastosowania leczniczego. Jednak dawka proszku z korzenia maca stosowana w badaniach zwykle waha się od 1,5-5 gramów dziennie.

Macę można znaleźć w niektórych supermarketach, sklepach ze zdrową żywnością i w różnych sklepach internetowych.

Jest dostępna w postaci proszku, w kapsułkach 500 mg lub płynnego ekstraktu.

Podczas gdy żółta maca jest najłatwiej dostępnym typem, ciemniejsze typy, takie jak czerwona i czarna maca, mogą mieć różne właściwości biologiczne (32, 37).

Bezpieczeństwo i skutki uboczne.

Maca jest ogólnie uważana za bezpieczną (38, 39, 40).

Jednak peruwiańscy tubylcy uważają, że spożywanie świeżego korzenia maca może mieć niekorzystny wpływ na zdrowie i zaleca się najpierw jego gotowanie.

Ponadto, jeśli masz problemy z tarczycą, trzeba być ostrożnym gdy stosujemy korzeń maca a najlepiej skonsultować to z lekarzem prowadzącym.

To dlatego, że zawiera goitrogeny, substancje, które mogą zakłócać normalne funkcjonowanie tarczycy.

Wreszcie kobiety w ciąży lub karmiące piersią również powinny skonsultować się z lekarzem przed przyjęciem korzenia maca.

LITERATURA:

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21977053/

2. https://nutritiondata.self.com/facts/custom/2193874/0

3. https://www.researchgate.net/publication/225108951_Glucosinolate_contents_in_Maca_Lepidium_peruvianum_Chacon_Seeds_Sprouts_Mature_plants_and_Several_Derived_Commercial_Products

4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16315492/

5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12472620/

6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20691074/

7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26421049/

8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11753476/

9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27621241/

10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21840656/

11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20616517/

12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19689071/

13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16466876/

14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18784609/

15. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24931003/

16. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1755-5949.2008.00052.x

17. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1756464612000436

18. https://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=KR2009003407

19. https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/bk-2002-0803.ch018

20. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19781622/

21. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20883261/

22. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21781063/

23. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18201354/

24. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27618035/

25. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27648102/

26. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20090350/

27. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21780878/

28. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18955369/

29. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16796734/

30. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17543435/

31. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16985902/

32. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15661081/

33. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17334591/

34. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17289361/

35. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18477205/

36. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19585501/

37. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16174556/

38. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16042502/

39. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17683465/

40. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27548190/

Napisany w dniu: 2020-09-02 Suplementacja 0 1420

Zostaw KomentarzLeave a Reply

Musisz być zalogowany ,aby zostawić komentarz.
Poprzedni
Następny

No products

To be determined Dostawa
0,00 zł Razem

Realizuj zamówienie