Opinie o Nas
Melatonina - Właściwości, Cena, Dawkowanie, Skutki Uboczne

Melatonina - Właściwości, Cena, Dawkowanie, Skutki Uboczne

Około 50-70 milionów ludzi cierpi na zły sen. Chociaż jest to powszechny problem, słaby sen może mieć poważne konsekwencje.

Słabej jakości sen może zmniejszyć energię, obniżyć produktywność i zwiększyć ryzyko chorób takich jak wysokie ciśnienie krwi i cukrzyca (1).

Melatonina jest hormonem, który mówi naszemu organizmowi, kiedy nadszedł czas, aby iść spać. Stał się również popularnym suplementem wśród osób usiłujących zasnąć.

W tym artykule wyjaśnimy, jak działa melatonina, jak ją przyjmować, jakie ceny melatoniny obecnie funkcjonują na rynku, a także jej bezpieczeństwo stosowania.

Co to jest melatonina?

Melatonina jest hormonem wytwarzanym naturalnie przez organizm. Jest wytwarzana przez szyszynkę w mózgu, ale występuje również w innych obszarach, takich jak oczy, szpik kostny i jelita (2,3).

Melatonina jest często nazywana „hormonem snu”, ponieważ jej wysokie poziomy w organizmie pomagają nam w zasypianiu. Jednak sama melatonina Cię nie "znokautuje". Po prostu informuje nasz organizm, że jest noc, więc możesz się zrelaksować i łatwiej zasnąć (4).

Suplementy melatoniny są popularne wśród osób zmagających się z bezsennością. Melatoninę w postaci suplementu można otrzymać w wielu krajach bez recepty.

Melatonina jest również silnym przeciwutleniaczem, który może zapewnić szereg innych korzyści w organizmie. W rzeczywistości może wspomagać zdrowie oczu, leczyć wrzody żołądka i zgagę, łagodzić objawy szumów usznych, a nawet zwiększać poziom hormonu wzrostu u mężczyzn.

Jak działa melatonina?

Melatonina współdziała z rytmem dobowym Twojego ciała. Mówiąc najprościej, rytm około dobowy to wewnętrzny zegar Twojego ciała. To pozwala wiedzieć, kiedy nadszedł czas na sen, przebudzenie i jedzenie.

Melatonina pomaga również regulować temperaturę ciała, ciśnienie krwi i poziomy hormonów (5, 6).

Poziomy melatoniny zaczynają wzrastać w naszym organizmie, gdy na zewnątrz jest ciemno, sygnalizując ciału, że czas iść spać (7). I odwrotnie, światło dzienne hamuje produkcję melatoniny w organizmie. W ten sposób twoje ciało wie, że czas się obudzić (11).

Wiąże się również z receptorami w ciele i może pomóc Ci się zrelaksować. Na przykład melatonina wiąże się z receptorami w mózgu, pomagając zmniejszyć aktywność nerwów. W oczach może pomóc obniżyć poziom dopaminy, hormonu, który może utrudniać zasypianie (8,9,10).

Istnieje wiele czynników, które mogą powodować niski poziom melatoniny w nocy. Stres, palenie, wystawienie na działanie zbyt dużej ilości światła w nocy (w tym niebieskiego światła), niedostateczna ilość naturalnego światła w ciągu dnia, praca zmianowa i starzenie się wpływają na produkcję melatoniny (12,13,14,15).

Przyjmowanie suplementu melatoniny może pomóc zrównoważyć niskie poziomy i znormalizować wewnętrzny zegar biologiczny.

Melatonina pomaga w zasypianiu

Dowody wskazują, że przyjmowanie melatoniny przed snem może pomóc w zasypianiu (16,17,18,19).

W analizie 19 badań dotyczących osób z zaburzeniami snu naukowcy odkryli, że melatonina pomogła skrócić czas zasypiania średnio o 7 minut. W wielu z tych badań ludzie zgłaszali również znacznie lepszą jakość snu (19).

Inne korzyści zdrowotne ze stosowaniem melatoniny

  • Może wspierać zdrowie oczu: Zdrowe poziomy melatoniny mogą wspierać zdrowie oczu. Ma silne działanie przeciwutleniające, które może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób oczu, takich jak zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (AMD) (20). W jednym badaniu naukowcy poprosili 100 osób z AMD, aby przyjmowały 3mg melatoniny dziennie przez 6 do 24 miesięcy. Codzienne przyjmowanie melatoniny pomogło chronić siatkówkę i opóźniło uszkodzenie AMD, bez znaczących skutków ubocznych (21).
  • Może pomóc w leczeniu wrzodów żołądka i zgagi: Właściwości przeciwutleniające melatoniny mogą pomóc w leczeniu wrzodów żołądka i złagodzić zgagę (22,23,24). Badanie z udziałem 21 uczestników wykazało, że przyjmowanie melatoniny i tryptofanu wraz z omeprazolem- popularnym lekiem na refluks żołądkowy - pomaga szybciej leczyć wrzody żołądka wywołane przez bakterie H. pylori (25). W innym badaniu 36 osobom z chorobą refluksową przełyku (GERD) podano albo melatoninę, omeprazol (lek, który pomaga leczyć GERD) lub ich kombinację w leczeniu GERD i jej objawów. Melatonina pomogła zmniejszyć zgagę i była jeszcze bardziej skuteczna w połączeniu z omeprazolem (26). Jednak ten obszar badań jest dość nowy. Przyszłe badania pomogą wyjaśnić skuteczność melatoniny w leczeniu wrzodów żołądka i zgagi.
  • Może zmniejszyć objawy szumu w uszach: Szumy uszne to stan charakteryzujący się ciągłym dzwonieniem w uszach. Często jest gorzej, gdy hałas w tle jest mniejszy, na przykład gdy próbujesz zasnąć. W jednym badaniu 61 dorosłych z szumami usznymi zażywało 3mg melatoniny przed snem przez 30 dni. Pomogło to zmniejszyć skutki szumu w uszach i znacznie poprawić jakość snu (27).
  • Może pomóc zwiększyć poziom hormonu wzrostu u mężczyzn: Ludzki hormon wzrostu jest naturalnie uwalniany podczas snu. U zdrowych młodych mężczyzn przyjmowanie melatoniny może pomóc zwiększyć poziom hormonu wzrostu. Badania wykazały, że melatonina może sprawić, że przysadka mózgowa, organ uwalniający hormon wzrostu, będzie bardziej wrażliwa na uwalniający hormon wzrostu (28,29).
  • Może pomóc w sezonowej depresji: Sezonowa depresja jest powszechnie znana jako „zimowy blues” lub sezonowe zaburzenie afektywne (SAD). Może dotyczyć do 20% dorosłych (30). Niektóre dowody wskazują, że na depresję sezonową wpływ mają zmiany cykli światła i snu (31).  Z kolei melatonina może pomóc zmniejszyć objawy depresji sezonowej, pomagając w cyklu snu (32,33).

Jak dawkować melatoninę?

Jeśli chcesz spróbować melatoniny, zacznij od suplementu o niższej dawce. Na przykład zacznij od 0,5mg lub 1mg 30 minut przed pójściem spać. Jeśli to nie pomaga zasnąć, spróbuj zwiększyć dawkę do 3-5mg.

Przyjmowanie większej ilości melatoniny niż to potrzebne nie pomoże Ci szybciej zasnąć. Trzeba zacząć od jak najmniejszej ilości w celu znalezienia odpowiedniej dawki dla swojego organizmu i sprawdzenia tolerancji na daną substancję. Wyższe dawki proponujemy skonsultować z lekarzem, aby ocenił nasz problem i dobrał odpowiednie stężenie.

Pamiętaj! Najlepiej postępować zgodnie z instrukcjami dołączonymi do suplementu.

Cena melatoniny na rynku

Cena melatoniny jest uwarunkowana od kilku czynników. Przede wszystkim jest ona zależna od dawki melatoniny w tabletce lub kapsułce, a także od samej ilości kapsułek/tabletek w opakowaniu. Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na cenę melatoniny jest sam producent, który ze względu na renomę swojej marki potrafi windować ceny do pokaźnych kwot. Jednak średnio powinniśmy zapłacić za melatoninę w dawce:

  1. 1mg (90-180 tab/kaps) - 9,00zł - 20,00zł
  2. 3mg (60-120 tab/kaps) - 8,00zł - 40,00zł
  3. 5mg (60-120 tab/kaps) - 25,00zł - 85,00zł
  4. 10mg (30-120 tab/kaps) - 15,00zł - 100,00zł

Jeżeli szukasz taniej, a dobrej jakości melatoniny, z pewnością powinieneś zwrócić uwagę na produkty marki Swanson. Natomiast jeżeli szukasz bardziej znanych i zaufanych marek to z czystym sumieniem możemy polecić markę Now Foods czy Solgar, natomiast przy tej ostatniej ceny są zdecydowanie wyższe.

Skutki uboczne stosowania melatoniny

Obecne dowody sugerują, że suplementy melatoniny są bezpieczne, nietoksyczne i nie uzależniają (34).

Niektóre osoby mogą odczuwać łagodne skutki uboczne, takie jak senność, zawroty głowy, bóle głowy i nudności. Melatonina może również wchodzić w interakcje z różnymi lekami. Należą do nich leki rozrzedzające krew, obniżające ciśnienie krwi i leki przeciwdepresyjne. Jeśli weźmiesz którykolwiek z powyższych, najlepiej skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji.

WNIOSKI

Melatonina jest skutecznym suplementem, który może pomóc zasnąć, szczególnie jeśli cierpisz na bezsenność. Może mieć także inne zalety zdrowotne.

Jeśli chcesz spróbować melatoniny, zacznij od mniejszej dawki 0,5–1 mg, przyjmowanej 30 minut przed snem. Jeśli to nie zadziała, możesz zwiększyć dawkę do 3–5 mg.

LITERATURA:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20669438

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3676828/

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24554058

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15649734

5. https://science.sciencemag.org/content/330/6002/379

6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17383936

7. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S108707920400111X

8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16217123

9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3416618

10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18772053

11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2817387/

12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15986573

13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25424517

14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3798296/

15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3354573/

16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC43256/

17. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01616412.2017.1315864

18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8956204

19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3656905/

20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17266777

21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16399908

22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12121479

Napisany w dniu: 2020-02-19 Suplementacja 0 537

Zostaw KomentarzLeave a Reply

Musisz być zalogowany ,aby zostawić komentarz.
Poprzedni
Następny

No products

To be determined Dostawa
0,00 zł Razem

Realizuj zamówienie