Opinie o Nas

Marka Tygodnia - ALLNUTRITION - 10% rabatu KOD: ALL10 Jeszcze tylko:

Witaminy i minerały - dlaczego są tak ważne?

Witaminy i minerały to składniki pokarmowe niezwykle ważne w diecie nie tylko każdego sportowca, ale także wszystkich . Odpowiednio zbilansowana dieta umożliwia zachowanie zdrowia i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. W trakcie wysiłku fizycznego procesy fizjologiczne przebiegają szybciej, dlatego zapotrzebowanie na witaminy i minerały u osób aktywnych jest większe. Organizm nie wyprodukuje sam witamin i minerałów, stąd tak ważne jest dostarczanie ich z pokarmem lub przyjmowanie suplementów.  

Podział minerałów

Składniki mineralne to ok. 4% masy ciała. Przyjmuje się je prawie wyłącznie z pokarmem. Minerały pełnią w organizmie rolę budulcową i regulującą przemianę materii, gospodarkę wodną i równowagę kwasowo-zasadową. W skład tkanek i płynów ustrojowych wchodzi około 40 pierwiastków chemicznych. Ze względu na zapotrzebowanie organizmu składniki mineralne możemy podzielić na mikro- i makroelementy. Dzienne zapotrzebowanie makroelementów wynosi ponad 100mg, a mikroelementów poniżej 100mg.

Do makroelementów zaliczamy m.in.:

  1.  Wapń - budulec kości i szkliwa, pomaga w prowadzeniu implusów nerwowych, działa na skurcz mięśni, wpływa też na wchłanianie witaminy B12,
  2.  Chlor - uczestniczy w regulacji gospodarki wodnej w organizmie oraz równowagi kwasowo zasadowej,
  3.  Magnez - buduje kości i zęby, bierze udział w przemianie materii i metabolizmie lipidów,
  4.  Fosfor - składnik kości i zębów, reguluje stan kwasowo-zasadowy organizmu,
  5.  Potas i sód - zapewniają prawidłową gospodarkę wodną organizmu oraz wpływają na funkcjonowanie mięśni i nerwów.

Do mikroelementów zaliczamy m.in.:

  1.  Żelazo i cynk - wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego,
  2.  Miedź - metabolizm kwasów tłuszczowych, tworzenie kości i kolagenu,
  3.  Jod -  niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy (regulacja temperatury, tempo metabolizmu w organizmie),
  4.  Chrom - regulacja poziomu cholesterolu, trawienie białek

Witaminy w diecie sportowca

Witaminy pełnią funkcję budulca tkanki mięśniowej w organizmie. Uczestniczą też w wielu procesach biochemicznych i usuwają toksyny. Większy wysiłek to szybsza utrata witamin. Mały niedobór ma już wielkie znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, spada sprawność fizyczna i dochodzi do zaburzeń w metabolizmie. Przewlekłe niedobory mogą doprowadzić do spowolnienia procesów regeneracyjnych w mięśniach i powodować ogólny spadek wydolności fizycznej oraz psychicznej. Organizm ludzki  wrażliwy na wahania w zakresie stężeń witamin nie tylko poniżej normy, ale także na ich nadmierne ilości, których nie powinniśmy przekraczać.

Podział witamin

Witaminy dzielimy na dwie główne grupy: rozpuszczalne w wodzie i rozpuszczalne w tłuszczach. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach to: A, D, E, K. Są wchłaniane z przewodu pokarmowego z tłuszczami i mogą być magazynowane w wątrobie, nerkach, tkance tłuszczowej oraz tkance płucnej. Choroby i sytuacje zaburzające naturalny metabolizm, trawienie i wchłanianie tłuszczy, będą wtórnie wpływać na przyswajanie tychże witamin. Witaminy te można również przedawkować, ponieważ na długo kumulują się w wyżej wymienionych tkankach. Witaminy rozpuszczalne w wodzie to: C, witaminy z grupy B, cholina, biotyna i kwas pantotenowy. Nie mogą być magazynowane w organizmie, a niezużyty nadmiar jest natychmiast wydalany z moczem (wyjątkiem jest witamina B12). Z tego względu muszą być stale dostarczane na nowo w pożywieniu.

 

Charakterystyka witamin

* Rozpuszczalne w tłuszczach:

- Witamina A (retinol) -  odpowiada za prawidłowe widzenie, zwłaszcza po zmroku, wspomaga syntezę hormonów nadnerczy  co zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mięśni, zapobiega twardnieniu i suchości skóry, wpływa też na stan błon śluzowych i kości w organizmie,

- Witamina D (kalcyferol) - można uzyskać ją naturalnie, na skórze, dzięki promieniom słonecznym; zapewnia prawidłowy wzrost organizmu, wspomaga przyswajanie wapnia i fosforu,

- E (tokoferol) - posiada właściwości opóźniające starzenie się komórek, chroni włókna kolagenowe przed wysuszeniem, wspomaga pracę mięśni,

- K (filochinon) - uczestniczy w procesach krzepnięcia krwi, uszczelnia naczynia krwionośne.

* Rozpuszczalne w wodzie:

Witaminy z grupy B: 

  • B1 (tiamina) - przyspiesza regenerację po treningu,
  • B2 (ryboflawina) - stymuluje wzrost przyczynia się do przyrostu siły i tkanki mięśniowej,
  • B3 (niacyna, PP) - uczestniczy w przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek
  • B5 (kwas pantotenowy) - przyspiesza metabolizm, bierze udział w produkcji hormonów steroidowych
  • B6 (pirydoksyna) - uczestniczy w syntezie nowych białek, zaopatrywanie komórek w glukozę
  • B11 (kwas foliowy) - wpływ na układ odpornościowy
  • B12 (kobalamina) - bierze udział w przemianach metabolicznych węglowodanów i tłuszczów

- Witamina C (kwas askorbinowy) - pomaga w metabolizmie aminokwasów i kolagenu, wpływa na syntezę hormonów steroidowych, redukuje wolne rodniki.

 

Przykładowe dopuszczalne dawki dobowe witamin i minerałów

Witaminy:

  • witamina B1 – 2 mg (ok. 6-8 mg)
  • witamina B2 – 2,8 mg (ok. 5-10 mg)
  • witamina B6 – 2,6 mg (ok. 4-7 mg)
  • witamina B12 – 3 mcg (ok. 5-10 mcg)
  • witamina C – 90 mg (ok. 300-400 mg)
  • witamina A – 700 mcg (ok. 2-4 mcg)
  • witamina E – 10 mg (ok. 30-40 mg)

Minerały:

  • sód – 625 mg (ok. 4-6 g)
  • potas – 2 g (3,5 g)
  • magnez – 0,5 g (0,5 g)
  • wapń – 1,1 g (2-4 g)
  • żelazo – 15 mg (20-40 mg)
  • cynk – 16 mg (16 mg)

 

W jakiej postaci możemy przyjmować witaminy i minerały?

Witaminy i minerały niezbędne w diecie można przyjmować w dowolnej formie. Rynek zapewnia je w postaci tabletek, tabletek musujących, kapsułek, płynnych "shotów", sypkiego proszku. Po witaminy powinni sięgnąć nie tylko sportowcy trenujący rekreacyjnie bądź wyczynowo, lecz też osoby które pragną zadbać o swoje samopoczucie, zdrowie oraz witalność. Oczywistym jest że osoby które uprawią sport każdego dnia, powinni szczególnie zwrócić uwagę na odpowiednie dostarczanie witamin i minerałow do organizmu. Dotyczy to w szczególności kulturystów, biegaczy, rowerzystów, osób uprawiających wspinaczkę górską. Wybierając witaminy i minerały dla sportowców należy przede wszystkim kierować się składem i unikać składników, które są słabo przyswajalne przez organizm. Stąd duże znaczenie w suplementacji witamin i minerałów mają organiczne chelaty, asparginiany, cytryniany. Dobrym zwyczajem jest także przyjmowanie preparatów zawierających dodatkowe substancje odżywcze bogate w witaminę C, zioła, enzymy trawienne

WITAMINY I MINERAŁY 

Witaminy i minerały sprawiają, że ludzki organizm działa prawidłowo. Chociaż witaminy i minerały są dostarczane z pokarmów, które jesz codziennie, większość z nich niestety nie trafia do naszego organizmu, chociażby z tego powodu że w dzisiejszych czasach żywność jest mocno przetworzona i pozbawiona witamin oraz minerałów - na szczęście na ratunek przychodzą suplementy diety.

W naszym sklepie z suplementami diety znajdziesz nie tylko witaminy dla sportowców, posiadamy pełną ofertę witamin dla dzieci, kobiet, mężczyzn i osób starszych tylko renomownaych firm, takich jak Now Foods, Olimp, Swanson i wiele innych.

Jak dzielimy witaminy - skrócone kompendium wiedzy.

Witaminy dzielą się na dwie kategorie: rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach - A, D, E i K - rozpuszczają się w tłuszczach i mogą być przechowywane w organizmie. Rozpuszczalne w wodzie witaminy - C i witaminy z grupy B (takie jak witaminy B6, B12, niacyna, ryboflawina i kwas foliowy) - muszą rozpuścić się w wodzie, zanim organizm je wchłonie. Z tego powodu twoje ciało nie może przechowywać tych witamin. Jakakolwiek witamina C lub B, której twoje ciało nie wykorzystuje podczas przechodzenia przez twój system, jest tracona (głównie gdy sikasz). Potrzebujesz każdego dnia świeżej dostawy tych witamin.

Podczas gdy witaminy są substancjami organicznymi (wytwarzanymi przez rośliny lub zwierzęta), minerały są pierwiastkami nieorganicznymi, które pochodzą z gleby i wody i są wchłaniane przez rośliny lub spożywane przez zwierzęta. Twoje ciało potrzebuje większych ilości niektórych składników mineralnych, takich jak wapń, aby rosnąć i pozostać zdrowym. Inne minerały, takie jak chrom, miedź, jod, żelazo, selen i cynk są nazywane minerałami śladowymi, ponieważ potrzebujesz tylko bardzo małych ilości każdego dnia.

W czym pomagają nam witaminy i minerały?

Witaminy i minerały wzmacniają układ odpornościowy, wspierają normalny wzrost i rozwój oraz pomagają komórkom i organom wykonywać swoją pracę. Na przykład prawdopodobnie słyszałeś, że marchew jest dobra dla twoich oczu. To prawda! Marchew jest pełna substancji zwanych karotenoidami, które przekształcają twoje ciało w witaminę A, która pomaga zapobiegać problemom z oczami.

Kolejna witamina, witamina K, pomaga w krzepnięciu krwi (tak, że skaleczenia i zadrapania szybko zatrzymują krwawienie). Znajdziesz witaminę K w zielonych warzywach liściastych, brokułach i soi. A żeby mieć mocne kości, musisz jeść pokarmy, takie jak mleko, jogurt i zielone warzywa liściaste, które są bogate w wapń mineralny.

TOP 10 "WITAMINY I MINERAŁY"

Produkty najczesciej wybierane przez naszych klientow.

No products

To be determined Dostawa
0,00 zł Razem

Realizuj zamówienie