Opinie o Nas
Tabletki na pamięć - 9 Nootropów które poprawią funkcję mózgu

Tabletki na pamięć - 9 Nootropów które poprawią funkcję mózgu

Nootropy to naturalne suplementy, leki czy tabletki na pamięć, które mają korzystny wpływ na funkcjonowanie mózgu u zdrowych osób.

Wiele z tych suplementów może poprawić pamięć, motywację, kreatywność, czujność i ogólne funkcje poznawcze. Nootropy mogą również zmniejszać związane z wiekiem spadki funkcji mózgu.Poniżej przedstawiamy 9 najlepszych suplementów nootropowych, które poprawiają funkcjonowanie mózgu. 

  1. Olej Rybny

Suplementy zawierające w swoim składzie olej rybny są bogatym źródłem kwasu dokozaheksaenowego (DHA) i kwasu eikozapentaenowego (EPA), dwóch rodzajów kwasów tłuszczowych omega-3.

Te kwasy tłuszczowe zostały powiązane z wieloma korzyściami zdrowotnymi, w tym poprawą dla zdrowia mózgu (1).

DHA odgrywa istotną rolę w utrzymaniu struktury i funkcji mózgu. W rzeczywistości stanowi około 25% całkowitego tłuszczu i 90% tłuszczu omega-3 znajdującego się w komórkach mózgowych (2,3).

Inny kwas tłuszczowy omega-3 zawarty w oleju rybnym, EPA, ma działanie przeciwzapalne, które może chronić mózg przed uszkodzeniami i starzeniem się (4).

Przyjmowanie suplementów, które posiadają DHA wiąże się z poprawą zdolności myślenia, pamięci i czasów reakcji u zdrowych osób, które mają niskie spożycie DHA w swojej codziennej diecie. Zażywanie kwasu DHA przyniosło również korzyści osobom, które doświadczają łagodnego pogorszenia funkcji mózgu (5, 6, 7).

W przeciwieństwie do DHA, kwas EPA nie zawsze wiąże się z poprawą funkcjonowania mózgu. Jednak u osób z depresją, przyjmowanie kwasu EPA wiąże się z korzyściami, takimi jak poprawa nastroju (8, 9, 10, 11, 12).

Wykazano, że przyjmowanie oleju rybnego, który zawiera oba te tłuszcze, pomaga zmniejszyć spadek funkcji mózgu związany ze starzeniem się organizmu (13, 14, 15, 16, 17).

Jednak dowody na pozytywny wpływ oleju rybnego na zdrowie mózgu nie są do końca i w całości przebadane.  (18, 19).

Ogólnie rzecz biorąc, najlepszym sposobem na uzyskanie zalecanej ilości kwasów tłuszczowych omega-3 jest spożywanie dwóch porcji tłustych ryb tygodniowo (20).

Jeśli nie jesteś w stanie spożyć lub po prostu nie lubisz ryb, przyjmowanie suplementu może być bardzo korzystne. W naszym sklepie internetowym znajdziesz szeroki wybór kwasów tłuszczowych omega 3.

Konieczne są dalsze badania, aby dowiedzieć się, ile i jakie proporcje kwasów EPA i DHA są korzystne dla naszego zdrowia. Ale ogólnie zaleca się przyjmowanie 1 grama dziennie połączonych kwasów DHA i EPA w celu utrzymania zdrowia mózgu (21).

PODSUMOWANIE

 Jeśli nie jesz zalecanej ilości tłustych ryb, rozważ suplementację oleju rybnego, aby promować dobre zdrowie mózgu i zdrowe starzenie się mózgu.

  1. Resweratrol

Resweratrol to przeciwutleniacz, który naturalnie występuje w skórce fioletowych i czerwonych owoców, takich jak winogrona, maliny i jagody. Występuje również w czerwonym winie, czekoladzie i orzeszkach ziemnych.

Sugeruje się, że przyjmowanie suplementów zawierających resweratrol może zapobiec pogorszeniu się hipokampu, ważnej części mózgu, która odpowiada za pamięć (22).

Leczenie resweratrolem może spowolnić pogorszenie funkcji mózgu, którego doświadczamy wraz z wiekiem (23).

Badania wykazały również, że resweratrol może poprawić pamięć i funkcje mózgu (24, 25).

Dodatkowo, jedno badanie na małej grupie zdrowych osób w starszym wieku wykazało, że przyjmowanie 200 mg resweratrolu dziennie przez 26 tygodni znacznie poprawiło ich funkcję pamięciowe. (26).

Jednak obecnie nie ma wystarczającej liczby badań, aby mieć w 100% pewność co do efektów resweratrolu (27).

PODSUMOWANIE

 Wykazano, że u zwierząt suplementy resweratrolu poprawiają pamięć i funkcje mózgu. Nie jest jeszcze jasne, czy leczenie ma takie same skutki u ludzi.

  1. Kofeina

Kofeina to naturalny środek pobudzający, który najczęściej występuje w herbacie, kawie i ciemnej czekoladzie.

Działa poprzez stymulację mózgu i ośrodkowego układu nerwowego, dzięki czemu czujesz się mniej zmęczony i bardziej czujny (28).

W rzeczywistości badania wykazały, że kofeina może sprawić, że poczujesz się bardziej naładowany energią i poprawisz pamięć, czas reakcji i ogólne funkcjonowanie mózgu (29, 30, 31).

Dla większości ludzi pojedyncze dawki około 200-400 mg kofeiny dziennie są ogólnie uważane za bezpieczne i wystarczają, aby przynieść korzyści zdrowotne (32, 33, , 34).

Jednak przyjmowanie zbyt dużej ilości kofeiny może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego i wiąże się z efektami ubocznymi, takimi jak niepokój, nudności i problemy ze snem.

PODSUMOWANIE

Kofeina to naturalny środek pobudzający, który może poprawić funkcjonowanie mózgu i sprawić, że poczujesz się bardziej pobudzony i czujny.

  1. Fosfatydyloseryna

Fosfatydyloseryna to rodzaj związku tłuszczowego zwanego fosfolipidem, który można znaleźć między innymi  w mózgu (35, 36).

Uważa się, że przyjmowanie suplementów zawierających fosfatydyloseryny może być pomocne w zachowaniu zdrowia mózgu (37).

Badania wykazały, że przyjmowanie 100 mg fosfatydyloseryny trzy razy dziennie może pomóc zmniejszyć związane z wiekiem pogorszenie funkcji mózgu (38, 39, 40, 41).

Ponadto wykazano, że zdrowi ludzie, którzy przyjmują suplementy zawierające fosfatydyloseryny w dawce do 400 mg dziennie, mają lepsze umiejętności myślenia i zdecydowanie lepszą pamięć (42, 43).

PODSUMOWANIE

Suplementy fosfatydyloseryny mogą poprawić umiejętności myślenia i pamięć. Mogą również pomóc w walce ze spadkiem funkcji mózgu wraz z wiekiem. Potrzebne są jednak dalsze badania.

  1. Acetyl L-karnityny

Acetylo-L-karnityna to aminokwas wytwarzany naturalnie w organizmie. Odgrywa ważną rolę w metabolizmie, szczególnie w produkcji energii.

Uważa się, że przyjmowanie suplementów zawierających acetylo-L-karnityne zwiększa czujność, poprawia pamięć i spowalnia utratę pamięci związaną z wiekiem (44).

Niektóre badania wykazały, że suplementy acetylo-L-karnityną mogą zapobiegać związanemu z wiekiem spadkowi funkcji mózgu i zwiększać zdolność uczenia się (45, 46).

Badania wykazały, że może to być przydatny suplement spowalniający spadek funkcji mózgu spowodowany wiekiem. Może być również przydatny do poprawy funkcjonowania mózgu u osób z łagodną demencją lub chorobą Alzheimera (47, 48, 49, 50, 51, 52).

PODSUMOWANIE

Acetylo-L-karnityna może być pomocna w leczeniu utraty funkcji mózgu u osób starszych i osób z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak demencja lub choroba Alzheimera. Jego skutki u zdrowych ludzi są nieznane.

  1. Miłorząb Japoński (Ginkgo Biloba)

Ginkgo biloba to ziołowy suplement pochodzący z drzewa Ginkgo biloba (miłorząb japoński). Jest to niezwykle popularny suplement, który wiele osób przyjmuje w celu zwiększenia poprawy funkcjonowania mózgu.

Zostało stwierdzone, że Ginkgo Biloba działa poprzez zwiększenie przepływu krwi do mózgu i takim oto sposobem poprawia funkcje mózgu, takie jak skupienie i pamięć (53).

Niektóre badania wykazały, że przyjmowanie suplementów z miłorzębu japońskiego może pomóc zmniejszyć związane z wiekiem pogorszenie funkcji mózgu (54, 55, 56).

Jedno badanie z udziałem zdrowych osób w średnim wieku wykazało, że przyjmowanie suplementów z miłorzębu japońskiego pomogło poprawić pamięć i umiejętności myślenia (57, 58).

PODSUMOWANIE

Ginkgo biloba może pomóc poprawić pamięć krótkotrwałą i umiejętności myślenia. Może również chronić Cię przed związanym z wiekiem pogorszeniem funkcji mózgu. Jednak wyniki są niespójne.

  1. Kreatyna

Kreatyna to naturalna substancja odgrywająca ważną rolę w metabolizmie energetycznym. Występuje naturalnie w organizmie, głównie w mięśniach i w mniejszych ilościach w mózgu.

Chociaż jest to popularny suplement, można go znaleźć w niektórych produktach spożywczych, a mianowicie w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak mięso, ryby i jajka.

Co ciekawe, suplementy kreatyny mogą poprawić pamięć i umiejętności myślenia u osób, które nie jedzą mięsa (61).

W rzeczywistości, jedno badanie wykazało, że wegetarianie przyjmujący suplementy kreatyny doświadczyli 25-50% poprawy wyników w teście pamięci i inteligencji (62).

Jednak osoby posiadające w swojej diecie mięso nie widzą tych samych korzyści. Może to wynikać z faktu, że nie mają one niedoborów i już dostają wystarczającą ilości kreatyny ze swojej diety (63).

PODSUMOWANIE

Przyjmowanie suplementów kreatyny może poprawić pamięć i umiejętności myślenia u osób, które nie jedzą mięsa.

  1. Bacopa Monnieri

Bacopa monnieri to suplement na bazie ziół Bacopa monnieri. Jest stosowany w tradycyjnych praktykach medycznych, takich jak ajurweda, w celu poprawy funkcji mózgu.

Wykazano, że poprawia umiejętności myślenia i pamięć, zarówno u osób zdrowych, jak i starszych cierpiących na pogorszenie funkcji mózgu (64, 65, 66, 67, 68, 69).

Warto jednak zauważyć, że tylko wielokrotne stosowanie Bacopa monnieri ma taki efekt. Ludzie na ogół przyjmują około 300 mg dziennie, a zauważenie jakichkolwiek wyników może zająć około czterech do sześciu tygodni.

Badania nad Bacopa monnieri pokazują również, że może ona czasami powodować biegunkę i rozstrój żołądka. Z tego powodu wiele osób zaleca przyjmowanie tego suplementu z pożywieniem (70).

PODSUMOWANIE

Wykazano, że Bacopa monnieri poprawia pamięć i umiejętności myślenia u osób zdrowych i osób z obniżoną funkcją mózgu.

  1. Różaniec Górski (Rhodiola Rosea)

Rhodiola rosea to suplement pochodzący z zioła różańca górskiego, które jest często stosowane w medycynie chińskiej w celu promowania dobrego samopoczucia i zdrowego funkcjonowania mózgu.

Uważa się, że pomaga poprawić funkcję umysłowe poprzez zmniejszenie zmęczenia (71).

PODSUMOWANIE

Rhodiola rosea może poprawić umiejętności myślenia poprzez zmniejszenie zmęczenia. Jednak potrzeba więcej badań, zanim naukowcy będą mogli być pewni jego skutków.

WNIOSKI

Niektóre z wyżej wymienionych suplementów są naprawdę obiecujące w zakresie poprawy i ochrony zdrowia mózgu.

Należy jednak pamiętać, że wiele suplementów poprawiających funkcjonowanie mózgu jest skutecznych tylko dla osób, które mają problemy psychiczne lub mają niedobór suplementowanego składnika odżywczego.

LITERATURA

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25954194/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20329590/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26901223/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27472373/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23515006/
  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20088810/
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14745067/
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20181791/
  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24228198/
  10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20439549/
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21939614/
  12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24805797/
  13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22932777/
  14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26301243/
  15. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26025463/
  16. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23796946/
  17. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25285409/
  18. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26305649/
  19. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27063583/
  20. https://maint.onlinelibrary.wiley.com/
  21. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27482518/
  22. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25627672/
  23. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27313836/
  24. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21304942/
  25. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23105098/
  26. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24899709/
  27. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23624181/
  28. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12519715/
  29. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12404081/
  30. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3114783/
  31. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8232842/
  32. https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/4102
  33. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22928360/
  34. https://maint.onlinelibrary.wiley.com/
  35. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/4302302/
  36. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25933483/
  37. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24992464/
  38. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1633433/
  39. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1609044/
  40. https://www.karger.com/Article/Abstract/107142
  41. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23723695/
  42. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22017963/
  43. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21103034/
  44. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22333562/
  45. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11592123/
  46. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20590847/
  47. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15591008/
  48. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12804452/
  49. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21939756/
  50. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3781687/
  51. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3229874/
  52. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2201659/
  53. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21061003/
  54. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12905098/
  55. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12404671/
  56. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26604665/
  57. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21802920/
  58. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17457961/
  59. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22959217/
  60. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23196025/
  61. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21118604/
  62. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14561278/
  63. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18579168/
  64. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24252493/
  65. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2915594/
  66. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23043278/
  67. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20590480/
  68. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18683852/
  69. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20703343/
  70. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23772955/
  71. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11081987/
Napisany w dniu: 2020-12-07 Suplementacja 0 3554

Zostaw KomentarzLeave a Reply

Musisz być zalogowany ,aby zostawić komentarz.
Poprzedni
Następny

No products

To be determined Dostawa
0,00 zł Razem

Realizuj zamówienie